Tabung Subuh - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Tabung Subuh

15 May 2015

Tabung Subuh

#Entri 12

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar
Foto: Siti Rahimah Abu Bakar / Carian Google


Assalamu'alaikum.

The Power of Sedekah. Pernahkah anda mendengar ayat ini?. Bagi yang pernah membaca buku daripada Dr. Azizan Osman bertajuk '21 Formula Hidup Luar Biasa' pasti tahu mengenai ayat tersebut. Untuk entri ini saya tidak mahu mengulas mengenai isi kandungan buku tersebut, tetapi saya ingin berkongsi satu cara yang boleh kita praktikkan untuk menjadikan kita 'ringan tangan' untuk bersedekah. InsyaAllah ulasan buku tersebut akan saya bincangkan pada entri yang akan datang. Atau sesiapa yang berminat untuk memiliki buku tersebut boleh dapatkannya di sini.



Mari kita ingat-ingat kembali berapa ringgitkah duit yang selalu kita sumbangkan kepada tabung masjid setiap kali kita bersolat di masjid? Atau berapakah jumlah duit yang kita berikan kepada peminta sedekah yang meminta di tepi jalan? Kebiasaannya tidak lebih RM10, bukan? Malah, kadang kala kita merasakan menderma RM1 sudah cukup. Mengapa tidak kita sedekahkan RM50 atau RM100 setiap kali bersolat di masjid? Jawapannya, kita rasa sayang akan duit tersebut. Kita merasakan bahawa kita akan kehabisan duit apabila kita menderma sejumlah besar duit. Sedangkan Allah telah menjanjikan ganjaran berlipat kali ganda kepada yang bersedekah.

Salah satu cara membuatkan kita tidak lokek bersedekah adalah dengan mewujudkan Tabung Subuh. Tahukah anda apa itu Tabung Subuh? Tabung Subuh adalah tabung yang kita sediakan khas untuk menyimpan duit untuk disedekahkan, dan ianya dikumpul pada waktu subuh.

Kenapa waktu Subuh? Bukan Zohor, Asar, Maghrib atau Isyak?











No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com