Tips Untuk Sihat: Minum Air Putih - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Tips Untuk Sihat: Minum Air Putih

21 April 2015

Tips Untuk Sihat: Minum Air Putih

#Entri 7

Teks:Siti Rahimah Abu Bakar
Foto: Google Image

Setiap manusia terutamanya kaum wanita ingin kelihatan cantik kan?. Pernah atau tidak anda dengar ungkapan kecantikan seorang wanita bermula dari dalaman, bukan sekadar kecantikan luaran, yang kebanyakannya diselaputi mekap tebal. Hari ini saya ingin kongsikan salah satu tips untuk cantik dan sihat. 

Dalam cuaca yang tersangat panas sekarang, badan kita mudah untuk kehilangan bendalir dalam badan. Kehilangan bendalir badan menyebabkan kulit cepat kering dan badan kita menjadi lesu. Justeru, kita perlu untuk top up bendalir dalam badan dengan minum air bagi menggantikan air yang telah hilang.


Tahukah anda keperluan air seseorang bergantung kepada berat badan seseorang individu. Namun, kebiasaannya seorang dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari. Tetapi, bagi sesetengah individu, boleh jadi sesuatu yang mustahil untuk minum air sebanyak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Lagi-lagi bagi mereka yang bekerja di dalam pejabat yang mana tidak menggunakan kudrat 4 kerat yang kuat.

Sebenarnya terdapat beberapa cara yang boleh dipraktikkan untuk memastikan kita dapat minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari. Di sini saya kongsikan bagaimana cara yang saya gunakan setiap hari.

1) Kenalpasti berapa gelas atau berapa liter air yang diperlukan oleh badan kita setiap hari.

2) Mulakan minum segelas air putih selepas bangun tidur iaitu sebelum ke bilik air untuk cuci muka dan berus gigi.

Jika difikirkan memang terasa agak menggelikan untuk minum air sebelum menggosok gigi. Namun, hakikatnya ia baik untuk sistem perkumuhan badan kita.

3) Amalkan minum segelas air setiap jam iaitu lebih kurang 300ml. Secara automatik, dalam masa 8 jam kita sudah minum sekurang-kurangnya 8 gelas air bersamaan 2.4 liter air;

4) Atau kita boleh juga menggunakan botol air besar. Biasakan diri dengan membawa botol air besar 1 liter atau 2 liter dan habiskan air tersebut dalam sehari. Jika anda menggunakan botol air 1 liter, pastikan anda menambah kuantiti air dalam botol tersebut yakni bersamaan sekurang-kurangnya 2 botol tersebut setiap hari.

5) Biasakan diri untuk tidak terus minum air sejurus selepas makan. Tunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas makan barulah minum air untuk memudahkan proses penghadaman dan mengelakkan rasa mengantuk selepas makan. Apabila kita minum air sejurus selepas makan, perut akan penuh dan sukar untuk kita minum air pada jam berikutnya.

6) Amalkan minum segelas atau dua gelas air putih sebelum tidur untuk proses pembuangan toksin semasa tidur.

** Ibu yang menyusukan bayi dengan susu badan (ASI) perlu mengambil air putih sekurang-kurangnya 3 liter sehari.

Jika anda rasa air putih itu tawar dan tiada rasa, apa kata kita cuba maniskan air tersebut tanpa menggunakan gula yang mana kita tahu bahaya untuk badan. Jom saya kongsikan bagaimana mahu sedapkan air putih tanpa kalori.

Titiskan satu atau dua titik pemanis stevia ke dalam air putih dan minum. Pemanis stevia ini estrak daripada daun stevia. Bukan campuran bahan-bahan kimia. ia tiada kalori dan bebas dari unsur gula. Daun stevia itu sendiri memamg sudah manis rasanya.

Sihat itu cantik.
Cantik tapi tidak sihat itu penyakit.

Kalau ada yang ingin mencuba pemanis stevia ini, jangan segan silu boleh hubungi saya 012-9636285.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com