Pahit Getir Penutup 2015 - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Pahit Getir Penutup 2015

06 January 2016

Pahit Getir Penutup 2015

Alhamdulillah.

Syukur masih diberi kesempatan untuk bernafas di tahun 2016. Beberapa minggu yang getir di akhir tahun 2015 telah berlalu. Mencabar betul pengakhiran tahun 2015. Mana tidaknya, ummi dan anak syurga Adawiyah bergilir-gilir demam. Bak kata abi, demam penutup tahun. Ha,ha,ha.

Masih lagi teringat Khamis minggu pertama bulan Disember, tiba-tiba Ummi demam. Tidur malam terasa sejuk yang amat hinggakan terpaksa memakai jaket dan kemudian berselimut disebabkan terlalu sejuk. Kepala pula terasa berdenyut-denyut. Tapi tidak pula selsema dan batuk seperti kebiasaan demam.

Selepas 4 hari, demam masih belum kebah. Hampir seminggu demam, sakit kepala mulai hilang. Lega. Tapi datang pula gatal-gatal badan dan timbul ruam-ruam merah. Ummi mulai risau, terus tanya Dr Google. Nampak seperti tanda-tanda denggi. Risau pula jadinya. Berkira-kira mahu ke klinik @ hospital atau tidak?

Untuk kepastian, lebih baik rujuk pada yang pakar. Di hari Jumaat, abi dan Adawiyah temankan Ummi ke hospital disebabkan klinik-klinik tidak beroperasi. Kali kedua Ummi ke Unit Kecemasan Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ). Pertama kali semasa ditahan wad kerana 'gapping' selepas bersalin dahulu, dan kini kali kedua.

Tunggu punya tunggu lebih kurang 2 jam dari waktu tiba, nama Ummi dipanggil. Selepas diperiksa, doktor mengesahkan bahawa ruam pada kulit Ummi muncul disebabkan alergik. Terfikir juga, alergik apa ya? Bila diingatkan, sebelum ini tidak ada apa-apa alahan @ alergik pun.

Ummi diberikan suntikan ubat alergik di tangan. Pertama kali proses pencarian salur darah di belakang tapak tangan yang amat menyakitkan. Semasa berada di wad bersalin dahulu, mudah saja pencarian salur darah di tangan Ummi. Tidaklah sakit sebegini. Sabar saja la.

Selepas disuntik, Ummi diminta berehat sebentar. Kemudian doktor periksa keadaan ruam pada lengan Ummi. Setelah yakin keadaan ok, doktor benarkan pulang. Walaupun doktor telah nyatakan bahawa Ummi alergik, namun Ummi masih was-was. Risau jika denggi. Pulang dari hospital, kami terus ke pasaraya, mencari ketam untuk dibuat sup. (He,he,he tidak percaya cakap doktor).

Baik rawat sebelum kena. Tidak salah makan sup ketam kan, walaupun tidak suspek denggi. Sebagai langkah berjaga-jaga.

Disebabkan Ummi tidak biasa dengan masakan ketam, makanya emak la yang masak sup ketam. He,he,he. Dah alang-alang ada ketam, sebahagian buat sup, sebahagian lagi masak gulai. Sebabnya ada orang yang tak makan sup, boleh la makan gulai.

Rupanya sedap juga sup ketam ni. Pertama kali Ummi makan sup ketam. Itu satu episod demam Ummi.

Episod demam ni belum tamat lagi. Ada lagi sambungannya. Nanti Ummi sambung lagi ya..

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com