Salam kemerdekaan - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Salam kemerdekaan

31 August 2016

Salam kemerdekaan

#entri 57

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar

Assalamualaikum. Selamat pagi dunia. Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke- 59. Semoga Malaysia aman sentosa selalu, jauh dari kemungkaran.  Malaysia Negaraku.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Sebut tentang hari kemerdekaan, teringat kembali sewaktu zaman persekolahan dahulu. Kak Imah pernah menyertai perbarisan Sambutan Hari Kebangsaan. Berpanas di bawah sinaran mentari semasa latihan kawad kaki.

Jurulatih pula anggota askar wataniah dari Kem Rejimen bersebelahan sekolah Kak Imah. Punyalah tegas orangnya, masih terngiang-ngiang lagi suara garaunya melatih kami.

Kak Imah masih teringat bagaimana beliau meminta kami menguatkan suara kami semasa kawad kaki. Beliau meminta kami kuatkan suara mengatasi suara kawad kaki dari pasukan askar di sebelah pagar kem. Kami tidak dibenarkan berhenti selagi tidak menepati apa yang dikehendaki.  Hentakan kaki mestilah sama, tidak mahu ada bunyi seperti 'tahi lembu jatuh' katanya. Tegas betul beliau.

Dan hasilnya, semasa tiba Hari Kebangsaan 31 Ogos 2003, kami menyertai perbarisan dengan kawad kaki yang sekata. Bangga apabila kami berjaya menghabiskan perbarisan dengan begitu baik. Walaupun tempoh latihan perbarisan yang singkat, namun kami dapat mempersembahkan kawad kaki yang baik.

Alhamdulillah. Terima kasih tuan anggota askar tersebut (Kak Imah sudah lupa namanya). Baru-baru ini Kak Imah ternampak seseorang mirip beliau, di tengah-tengah persimpangan 'traficc light'. Beliau sedang mengawal lalulintas, dengan berpakaian polis trafik. Kak Imah agak mungkin beliau adalah anggota yang sama. Mungkin beliau sudah pencen sebagai anggota wataniah dan berkhidmat sebagai anggota trafik pula.

Terima kasih tuan kerana telah memberi Kak Imah satu pengalaman berharga. Kak Imah pernah hampir menangis semasa latihan tersebut, kerana tidak tahan ditengking dan dimarah. Tetapi tetap bertahan. Dan hasilnya, memori yang pahit sewaktu itu kini telah menjadi kenangan yang manis.

Terima kasih.

Selamat Hari Kemerdekaan yang Ke-59.

#sehatisejiwa
#ayatpatriotiksikithariini
#Merdekanegaramerdekarakyat

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com