Alkisah di suatu petang - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Alkisah di suatu petang

13 March 2017

Alkisah di suatu petang

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar

Bismillahirrahmanirrahim.

Alkisahnya.
Suatu petang dua beranak, si anak menemani si abi di bilik gerak kerja.
Sekali si abi pun pasanglah lagu nasyid bertajuk 'Rabiatul Adawiyah'. Sajalah itu hendak tengok reaksi si anak. Si ummi pula intai-intai dari bahagian dapur. Terasa juga hendak melihat reaksi si anak. Hi, hi, hi.

Bila sampai bahagian lagu yang ada nama 'Rabiatul Adawiyah' itu, si anak ini tersengih-sengih kemudian menutup mulut. Malulah tu, orang sebut nama dia. Ha, ha, ha, ha.
Bila habis lagu, si anak minta dipasangkan sekali lagi lagu tersebut. Kali ni dia siap nyanyi lagi, sebut nama sendiri. Suka sangat ada nama dia dalam lagu.

Alahai si anak. Sudah besar, macam-macam ragam. Habis lagu, minta pasang lagi, berulang-ulang. Padan la abi, jenuh la melayan karenah anak. Naik jemu la si abi melayan lagu Rabiatul Adawiyah hari ini. Itulah, hendak sangat tengok reaksi si anak kan. Nanti kita tengok reaksi si abi la pula, bosan ke tidak melayan anaknya. Ummi tak nak masuk campur. Nanti tidak pasal-pasal ummi pula yang kena ambil alih melayan anak.

Moralnya, walaupun si ayah sibuk macam mana sekalipun, jangan sesekali mengabaikan anak. Layanlah mereka semasa mereka masih kecil. Nanti bila mereka sudah semakin besar, kita tidak tahu bila mereka akan ada masa untuk bersama kita.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com