Sejuk perut ummi - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Sejuk perut ummi

15 May 2016

Sejuk perut ummi

Alkisahnya, petang semalam, kami dalam perjalanan ke rumah emak menaiki kereta. Sambil-sambil berbual, kami memasang siaran radio ikim.fm. Saya memangku Adawiyah yang sedang menyusu badan manakala suami memandu kereta.

Sedang asyik berbual, tiba-tiba Adawiyah yang sedang menyusu mengangkat sebelah tangan (sebelah tangan lagi diselit di belakang badan saya ketika menyusu) seolah-olah sedang berdoa. Rupanya dalam siaran radio tersebut ustaz sedang membaca doa penutup slot rancangan. Saya tergamam, terkesima dengan reaksi spontan Adawiyah. Saya segera turut menadah tangan  mengaminkan doa sambil siku tangan menyiku lengan suami.

Suami yang baru perasan, secara automatik turut menadah sebelah tangan mengaminkan doa juga. Sebelah tangan lagi memegang stereng. Terdiam kami menahan malu (dengan senyum terukir di bibir) apabila melihat reaksi spontan anak solehah kami yang dengan sendirinya menadah doa tanpa disuruh.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. 

Malu kami dibuatnya. Asyik sangat berbual sehingga tidak sedar ustaz sedang membaca doa. Sudah menjadi kebiasaan kami mengajar Adawiyah menadah tangan berdoa tiap kali ingin melakukan sesuatu. Contohnya, doa makan, doa masuk tandas, doa keluar tandas, doa naik kenderaan, memberi salam lalui kawasan perkuburan (rumah kami berhampiran tanah perkuburan) dan sebagainya untuk mendidik tabiatnya. Alhamdulillah, Adawiyah nampaknya sudah semakin biasa.

Sejuk hati ummi bila tengok adik (Adawiyah) sudah faham apa itu doa ketika baru berusia 1 tahun 7 bulan. Ummi dan Abi berharap adik akan terus mendoakan ummi dan abi. In syaa Allah kami akan cuba sebaik yang mungkin dalam mendidikmu sayang. Moga Allah permudahkan urusan kami mendidik anak taat pada perintahNya. Aminn.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com