Jom perbetulkan niat dhuha - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Jom perbetulkan niat dhuha

14 March 2016

Jom perbetulkan niat dhuha

Alhamdulillah, syukur Allah masih memberi kesempatan untuk bernafas hari ini. Jom kita mulakan awal pagi dengan solat dhuha sebagai tanda kita bersyukur dengan nikmat yang diberikan-Nya.

Baru-baru ini ummi ada menonton kuliah agama di televisyen berkaitan solat dhuha. Baru ummi sedar rupanya selama ini ummi silap dalam menetapkan tujuan solat dhuha. Sebelum ini ummi niat solat dhuha tujuan supaya Allah murahkan rezeki ummi.

Ustaz (lupa pula nama ustaz tu) cakap dhuha ni tujuannya untuk kita bersyukur di atas nikmat Allah berikan kepada kita untuk hari ini.

Nikmat apa?

Jika kita perhatikan sebelah tangan kita ada 5 jari. Dan kita perhatikan lagi pada satu jari kita ada 3 'ruas'. Cuba kita lihat pada 'ruas' paling hujung (dekat kuku). Sepanjang masa lepas kita bangun pagi sehinggalah waktu dhuha, banyak mana dah jasa hujung jari tu pada kita kan. Bayangkan sepanjang hari, lagi banyak kita guna hujung jari tu. Tu baru nikmat hujung jari. Kalau sekujur badan kita ni, banyak mana dah nikmat Allah bagi kat kita kan.

Andai kata kita bangun pagi, satu jari kita kebas, tidak dapat digerakkan. Bayangkan apa yang kita rasa? Banyak mana kerja kita tidak dapat buat?

Allahuakbar. Allah Maha Besar.

Jadi, dengan solat dhuha ini la kita sujud, bersyukur dengan nikmat Allah bagi. Alangkah sombongnya kita, jika tidak solat dhuha. Betapa banyak nikmat Allah bagi tapi kita tidak tunjuk yang kita bersyukur pada-Nya.

Bila kita bersyukur dengan nikmatNya, insyaAllah DIA akan bagi rezeki yang melimpah ruah.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com