Ogos tiba lagi - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Ogos tiba lagi

02 August 2016

Ogos tiba lagi

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar
Pejam celik pejam celik sudah masuk bulan Ogos. Kita sudah pun berada di penghujung Syawal rupanya. Sekejap saja masa berlalu. Lama betul tak bersiaran di blog ini. Sudah bersarang sawang agaknya.

Jika entri-entri yang lepas, saya bahasakan kata diri 'saya', bila sudah lama tak ber'blog' ni, hendak menulis balik, terasa janggal pulak nak bahasakan 'saya'. Apa kata kalau kata ganti diri 'saya' tu ditukar ke 'kak Imah'? Okey tak? Rasa lebih mesra kan.

Memandangkan bulan Julai adalah bulan honeymoon, masing-masing masih lagi dalam mood raya, belum ada mood shopping, jadi kak Imah kurangkan sikit aktiviti bisnes dan boleh la rehat-rehat sikit.
Apabila sudah masuk bulan Ogos ni, banyak juga perancangannya.

Tambahan pula mood raya pun dah hujung-hujung. Sudah boleh panaskan 'enjin' untuk pecut berbisnes online dan offline.

Semalam aktiviti bisnes di hari pertama bulan Ogos adalah berjualan di satu program bersama Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat anjuran Pejabat Pembangunan Wanita Negeri Terengganu (PPWNT) yakni pejabat lama kak Imah.

Sudah lama tidak ber'program', sesekali join rasa seronok pula. Walaupun bidang lain-lain. Jika dahulu, kak Imah jadi emcee program, sekarang kak Imah jadi usahawan pula. Bila melihat kawan-kawan lama sibuk menguruskan aktiviti program, teringat saat-saat suka duka semasa bersama mereka dahulu.

Sambil-sambil berjualan, sempat juga Timbalan Pengarah, Puan Rafiah Sulaiman berbisik mengajak kak Imah kembali semula bekerja di pejabat. Kak Imah tolak secara baik kerana hati ini sudah suka dengan kerjaya sekarang iaitu bisnes walaupun masih bertatih. Jerih perit dalam bisnes adalah adat.

Sambil berjualan, sempat juga kak Imah buat pemeriksaan kesihatan di booth LPPKN. Kak Imah buat pemeriksaan tekanan darah, ujian kencing manis dan kadar kolesterol dalam badan. Alhamdulillah, keputusannya bibir boleh terukir senyum. Semua masih terkawal. Cumanya BMI badan sahaja terlebih berat.

Perlu kawal diet pemakanan. Kebetulan sebelum itu kak Imah memang sudah berazam mahu berdiet bermula Ogos ini. Semoga Allah beri kekuatan untuk terus istiqamah dan dapatkan kurangkan beberapa kg dalam sebulan. Aminn. 

Okey, cukup dulu setakat ini. Nanti ada kesempatan kita bercerita lagi tentang perkembangan diet kak Imah ni ya.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com