Pelajari Ilmu Bisnes sebelum Berhenti Kerja - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Pelajari Ilmu Bisnes sebelum Berhenti Kerja

04 August 2016

Pelajari Ilmu Bisnes sebelum Berhenti Kerja

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar
Foto:

Hari ini kak Siti berbisnes 'offline' di Pasar Tani Padang Hiliran, Kuala Terengganu. Kak Siti menjual pakaian kanak-kanak. Kalau secara 'online', kak Siti jual melalui medium media sosial facebook dan instagram. Anda boleh lawati facebook dan instagram kak Siti ya, kat sini https://m.facebook.com/ummiadawiyahkidsshoppe/ dan ummiadawiyah_kidsshope (instagram).

Okey, bukan itu topiknya ya. Itu sekadar selingan. He, he, he.

Tengah berniaga tadi, datang seorang kakak promoter bank, untuk edar risalah dan promosikan perkhidmatan bank tersebut. Sambil-sambil berbual, kakak itu (lupa pula hendak menanyakan namanya) meneliti pakaian kanak-kanak yang kak Siti jual.

Kemudian, kakak itu mula bertanya topik yang lari sikit dari tujuan asalnya iaitu promosi barang. Kakak tersebut bertanya tentang sumber dari mana pakaian yang kak Siti jual. Katanya dia rasa berminat untuk berniaga. Sudah bosan bekerja makan gaji katanya.

Anak-anaknya pun sudah makin membesar. Suami sudah meninggal. Jadi, anak-anak sedikit terabai akibat daripada kurang masa bersama anak-anak. Kakak itu bertanya pendapat kak Siti tentang hasratnya berhenti kerja dan mula berniaga. Sekurang-kurangnya dengan berniaga, dapat menambah masa bersama anak-anak. Tapi kakak itu zero ilmu tentang bisnes.

Kak Siti yang sebelum ini pernah bekerja makan gaji, kemudian berhenti kerja dan menceburi bidang perniagaan ini pun rasa terpanggil untuk memberi sedikit kata nasihat dan perangsang kepada kakak itu.

Rancak juga kami berbual. Bertanya dan bercerita itu ini. Secara ringkasnya, kak Siti berpesan kepada kakak itu supaya fikir betul-betul niat dan pelajari dulu cara berniaga yang betul sebelum berhenti kerja.

Untuk lebih mudah faham, cuba dahulu berniaga barangan dalam kuantiti yang kecil. Berjual beli dahulu dengan saudara mara dan jiran tetangga atau berurusniaga secara 'online' untuk mendapatkan permulaan pengalaman berniaga.

Jika tidak yakin untuk berniaga dengan barangan sendiri, cuba untuk berniaga barangan orang lain dahulu seperti menjadi agen dropship atau affiliate. Ini adalah salah satu cara jana pendapatan secara mudah tanpa perlu mengeluarkan modal besar dan menyimpan stok barangan. Di samping boleh mempelajari selok belok dunia bisnes.

Kak Siti juga berpesan kepada kakak itu supaya tidak tergesa-gesa untuk berhenti kerja semata-mata untuk menceburi bidang perniagaan. Lakukan bisnes secara sambilan di samping pekerjaan hakiki di bank tersebut. Bisnes boleh dilakukan ketika waktu rehat dan selepas habis waktu bekerja.

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com