Anakku Demam - Bahagian 2 - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Anakku Demam - Bahagian 2

19 April 2015

Anakku Demam - Bahagian 2

#Entri 4

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar
Foto: Siti Rahimah Abu Bakar

Assalamualaikum w.b.t.. Entri yang lepas saya ada menceritakan tentang pengalaman pertama menghadapi situasi anak demam. Entri kali ini saya akan sambung lagi kisahnya. Selepas demam Adawiyah kebah pada hari ketiga, hati saya lega memikirkan si anak sudah sihat. Tapi, timbul pula bintik-bintik merah pada mukanya. Risau kalau timbul penyakit berbahaya, lantas saya segera bertanya kepada 'doktor goggle' (yakni sumber paling cepat). Setelah membuat carian maklumat menerusi beberapa laman hasil carian goggle, daripada tanda-tanda pada badan Adawiyah, didapati kebanyakkannya berkisar tentang penyakit cacar air.

Apabila ditanya kepada emak saya, dia juga berpendapat sedemikian, katanya kemungkinan demam campak atau cacar air yang biasa dialami oleh anak-anak kecil. Emak juga memberi petua supaya memandikan anak dengan air kelapa setelah semua 'buah' (bintik) campak tersebut timbul di seluruh badan sehingga tapak kaki. Selain itu, boleh juga memandikan anak dengan daun campak yang biasanya boleh diperolehi di sekitar kampung. Sebenarnya saya pun tidak kenal dengan daun campak ini.


Inilah dia daun campak yang diberitahu oleh emak saya.


Tunggu punya tunggu punya tunggu, dua tiga hari tapi bintik-bintik merah ni tidak pula timbul pada seluruh badan Adawiyah. Ianya ada sekitar muka, dada dan belakang badan. Itupun sekadar ruam merah biasa sahaja, tidak timbul bintik air seperti yang dibaca hasil carian dari google.

Tidak lama kemudian, selepas hari keempat, ruam merah itu pun beransur hilang. Tapi emak tetap berpesan supaya mandikan anak dengan air kelapa atau air daun campak supaya ruam itu betul-betul 'pergi' dari tubuh anak kecil saya ini.

Risau juga kerana kulit Adawiyah sensitif. Ia akan meninggalkan parut hitam jika digigit sesuatu, kebiasaanya nyamuk. Inikan pula jika naik ruam atau bintik cacar air, alahai nanti mesti tak cantik la anak ummi kalau bintik cacar air tinggalkan kesan parut hitam tu.

Tapi alhamdulillah, kini Adawiyah sudah sihat sepenuhnya tanpa kesan parut. Ruam merah tu hilang dengan sendirinya. Saya agak mungkin ruam merah tersebut hasil daripada keadaan badan Adawiyah yang panas semasa demam sebelum ini.


No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com