Homeschooling - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Homeschooling

19 May 2015

Homeschooling

#Entri 16

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar

Assalamu'alaikum. Hari ini saya ada terbaca perkongsian daripada seorang sahabat di laman sosial facebook berkenaan topik homeschooling. Terdetik di hati, menarik topik ini. Terus saya membuat sedikit kajiselidik tentang homeschooling. Memang niat saya dan suami untuk mendedahkan anak kami, Nur Rabi'atul Adawiyah dengan pendidikan seawal mungkin dari rumah. Cuma tidak pasti bagaimana pendekatan yang sebenarnya.

Jika diikutkan kami sudah mulakan pendidikan seawal sejak Adawiyah dalam kandungan lagi. Apabila saya disahkan hamil, suami sudah melarang saya memasang siaran radio di dalam kereta kecuali ikim.fm. Kemudian, suami belikan CD alunan bacaan surah Al-Quran untuk dipasang dalam kereta. Sejak itu, saya langsung tidak mendengar muzik selain bacaan Al-Quran dan lagu-lagu nasyid sahaja. Suami amat menekankan aspek hiburan islamik semasa saya hamil dahulu.

Selepas kelahiran, Adawiyah kami dedahkan dengan flash card hijaiyyah seawal usianya 3 bulan. Ketika itu, agak sukar untuk mendapatkan flash card hijaiyyah di kedai-kedai buku. Lantas, saya mengambil inisiatif membuat flash card sendiri dengan mencetak huruf  dan kemudian dilaminate. Alhamdulillah, Adawiyah menunjukkan minat terhadap flash card tersebut. Tetapi menjadi masalah apabila Adawiyah ingin memegang dan memasukkan flash card ke dalam mulut. Saya khuatir keselamatan Adawiyah kerana flash card yang telah dilaminate tersebut tajam pada hujung card.

Kemudian saya diperkenalkan dengan flash felt hijaiyyah. Pertama kali melihatnya, saya jatuh hati kerana sifat flash felt ini yang mesra bayi. Anak-anak kecil boleh mengenali huruf-huruf hiyaiyyah, secara tidak langsung boleh memegang serta memasukkan flash felt ke dalam mulut. Jadi, ia amat sesuai untuk bayi yang memang bersifat meneroka perkara baru dengan deria sentuhan. Adawiyah pun saya lihat suka dengan flash felt yang diberikan.

Flash felt hijaiyyah yang dihadiahkan kepada Adawiyah. Warna warni gitu. 

Flash felt Hijaiyyah diperbuat daripada kain felt. Ianya sesuai untuk anak-anak kecil.

Selain itu, di rumah saya juga menampal kad imbas di dinding rumah untuk merangsang penglihatan Adawiyah supaya sentiasa melihat huruf-huruf hijaiyyah. Suamilah yang selalu memainkan peranan mengajar Adawiyah mengenal huruf-huruf tersebut secara nyanyian lagu alif baa taa. Sekarang saya dapat lihat perkembangannya. Adawiyah akan berpaling ke arah huruf-huruf pada dinding apabila kami menyanyikan lagu alif baa taa. 

Dinding ruangan sudut pembelajaran Adawiyah. Huruf-huruf kami tampal pada ketinggian yang sesuai yang boleh dicapai oleh Adawiyah yang sedang merangkak. Hal ini supaya Adawiyah dapat menyentuh kad-kad tersebut.

Selain kad imbas, boleh juga menggunakan pendekatan home deco hijaiyyah yang berwarna-warni untuk menarik minat anak-anak. Dekorasi yang menarik boleh merangsang imaginasi anak-anak. Lagi menarik jika ada penglibatan anak-anak dalam mendekorasikan hiasan dinding bilik masing-masing. 

  Hiasan dinding daripada dekorasi Wall Deco Hijaiyyah menjadi lagi menarik apabila ditambah dengan hiasan tambahan pelangi dan kumbang. Menarik perhatian dan imaginasi kanak-kanak.

P/S: Berminat dengan Flash Felt dan Wall Deco Hijaiyyah [update: Wall Deco Hijaiyyah ini sudah tidak dikeluarkan lagi], boleh hubungi saya di talian 010-5511909 (aplikasi Whatsapp/Telegram). 


No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com