Aktiviti Rangsang Minda Anak - Vitamin Cantik Sihat Vitamin Cantik Sihat: Aktiviti Rangsang Minda Anak

16 June 2015

Aktiviti Rangsang Minda Anak

Teks: Siti Rahimah Abu Bakar
Foto:

Pada zaman teknologi kini, manusia dan gajet tidak dapat dipisahkan. Malahan anak-anak seawal usia beberapa bulan sudah dikenalkan dengan gajet. Bagi sesetengah ibu bapa, mereka sengaja menghadiahkan gajet seperti telefon dan tablet kepada anak-anak bagi mengurangkan rasa bosan anak-anak.

Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi satu link blog, UmmuAyyashDotCom yang saya peroleh daripada perkongsian di laman facebook. Saya merasakan bahawa perkongsian ini amat berguna untuk saya dan ibu-ibu di luar sana yang menghadapi masalah tidak tahu aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak-anak yang boleh merangsang perkembangan mindanya.

Anak saya, Adawiyah baru berusia 8 bulan setengah, kini nampaknya menunjukkan minat terhadap telefon pintar walaupun saya dan suami tidak pernah memperkenalkan kepadanya. Mungkin dia kerap melihat kami memegang dan menggunakan telefon, maka dia beranggapan bahawa dia juga perlu berbuat demikian.

Saya mula risau. Kalau boleh kami tidak mahu Adawiyah didedahkan dengan gajet terlalu awal. Perkongsian yang saya dapat daripada laman facebook ini sedikit sebanyak memberi inspirasi kepada saya supaya lebih kreatif dalam mempelbagaikan aktiviti bersama anak. Tidak semua aktiviti boleh saya praktikkan kerana usia Adawiyah yang tidak membolehkan saya menggunakan teknik tersebut, namun ia sedikit sebanyak memberi ilham kepada saya.

Terdapat beberapa cara bagaimana mempelbagaikan aktiviti yang merangsang perkembangan minda anak-anak. Antara contoh aktiviti merangsang minda anak yang ditonjolkan adalah seperti berikut:

1) Aktiviti Memperkenalkan Warna


2) Aktiviti Kenalkan Nombor


3) Aktiviti Kenalkan Bentuk


4) Aktiviti Padankan



Penggunaan bahan-bahan yang digunakan pun ringkas dan mudah serta kos yang murah. Anda pun boleh mencubanya. Mudah bukan? Cuma kita perlu lebih kreatif dalam mencipta aktiviti bersama anak-anak.  Jom kita rangsang minda anak-anak kita supaya sel-sel otaknya sentiasa berhubung. (Macam iklan susu di televisyen pula bunyinya, he,he,he)

No comments:

Post a Comment

Vitamin Cantik Sihat © . Designed by MaisarahSidi.com